Formovanie podnikavosti – jeden z hlavných cieľov vzdelávacej stratégie školy
ŠPECIFICKÝ CIEĽ
Zvýšiť flexibilitu pracovnej sily a jej uplatniteľnosť na trhu práce výchovou k podnikavosti, poradenstvom, iniciovaním partnerstiev s firmami.
CIEĽ AKTIVITY
Rozvíjať u žiakov ducha podnikavosti a vytvárať pravdivý obraz o podnikaní a podnikateľoch odborným vedením učiteľov a odborníkov z praxe pod gesciou pedagóga – facilitátora.
VÝSTUPY
- Ustanovenie pedagóga – facilitátora.
- Delegovanie učebnej autonómie žiakov.
- Cyklus migrácie učebných skupín.
- Vytvorenie tvorivých podnikateľských dielní.
- Podpísanie zmlúv o spolupráci školy s podnikateľskými subjektmi.
- Vytvorenie pravidiel súťaže pre žiakov v hre Cashflow.
- Samostatná realizácia žiakmi diagnostickej metódy vyšetrenia kvapky krvi.
- Vytvorenie maturitných zadaní v spolupráci so stavovskými organizáciami a SOPK pre získanie osvedčenia kvality odbornej spôsobilosti Slovenskej obchodnej a priemyselnej komory pre absolventov školy spolu s maturitným vysvedčením.
Uskutočnené aktivity
Sociálno-psychologický výcvik
Cieľ: Sociálno-psychologická interakcia.
Termín: 14. 12. 2012, 17. 12. 2012, 20. 12. 2012
Akcia je súčasťou projektovej aktivity č. 2.1 Formovanie podnikavosti žiakov – jeden z hlavných cieľov vzdelávacej stratégie školy. Realizácia danej aktivity prebieha počas vyučovacieho procesu žiakov. Poslaním sociálno-psychologického výcviku je poznávanie seba a ostatných členov novej skupiny a tým vytvoriť čo najlepšie predpoklady pre bezpečnú a harmonickú skupinu, podporujúcu všetkých svojich členov.
Cieľom je odhaliť vzťah medzi vnútornými problémami a ťažkosťami, ktoré máme v styku s ľuďmi. Výcviková skupina však nie je tým miestom, kde by sa jeho osobné problémy mali riešiť. Jej význam spočíva v tom, že jej člen získava hlbší pohľad do svojho sociálneho pôsobenia a dozvedá sa tak, ako jeho správanie pôsobí na druhých ľudí. Primárnym cieľom sociálno-psychologického výcviku je dosiahnuť, aby sa jeho absolventi dopracovali k takým zmenám svojho sociálneho správania, ktoré by im umožnili, aby boli v sociálnych situáciách úspešnejší.
Vaša budúcnosť je v podnikavosti
Cieľ: Rozvíjať u žiakov ducha podnikavosti a vytvárať pravdivý obraz o podnikaní a podnikateľoch.
Termín: 29. 01. 2013
Akcia je súčasťou projektovej aktivity 2.1 Formovanie podnikavosti žiakov – jeden z hlavných cieľov vzdelávacej stratégie školy.
Prednáška na tému: „Bankové služby ako súčasť života“ – problematika prepojenosti teoretických znalostí z oblasti bankovníctva v živote. Riaditeľka pobočky VÚB banky Skalica priniesla pre žiakov základné informácie o bankových službách, ponuku bankových služieb, informovala o výhodách a nevýhodách niektorých typov produktov a vysvetlila rozdiely medzi vybranými typmi úverových produktov.
Cieľom bolo tiež poskytnúť žiakom nové poznatky od odborníka z praxe z oblasti bankovníctva, nové informácie a možnosti stretnúť sa s ľudmi pracujúcimi v oblasti bankovníctva.
Vaša budúcnosť je v podnikavosti
Cieľ: Rozvíjať u žiakov ducha podnikavosti a vytvárať pravdivý obraz o podnikaní a podnikateľoch pod odborným vedením učiteľov a odborníkov z praxe pod gesciou pedagóga – facilitátora.
Termín: 22. 02. 2013
Cieľom bolo poskytnúť žiakom nové poznatky sprostredkované odborníkom z praxe na témy z oblasti marketingu: predajný rozhovor, typológia zákazníkov, osobný predaj, obchodné taktity. Prednáška prebiehala formou pripravených prezentácií z teórie a praktickch skúseností prednášajúceho. Nasledovala diskusia.
Vaša budúcnosť je v podnikavosti
Cieľ: Rozvíjať u žiakov ducha podnikavosti a vytvárať pravdivý obraz o podnikaní a podnikateľoch odborným vedením učiteľov a odborníkov z praxe pod gesciou pedagóga – facilitátora.
Termín: 10. 04. 2013
Prednáška na tému „Buďme opatrní vo finančných otázkach života“ bola realizovaná pre dve skupiny. Zameraná bola na problematiku finančných skupín, poistenia osôb a možnosti zamestnania. Súčasťou boli príklady z praxe a diskusia.
Cieľom bolo tiež poskytnúť žiakom nové poznatky a väčší rozhľad ohľadom poistného trhu.
Vyčistime si skalicu
Cieľ: Ochrana životného prostredia.
Termín: 22. 04. 2013 – 23. 04. 2013
Dňa 22. 04. 2013 sa uskutočnila akcia Vyčistime si Skalicu spojená s odbornou prednáškou o význame prírodnej rezervácie Veterník. Zároveň boli predvedené praktické ukážky zberu odpadkov na tejto prírodnej rezervácii. Zúčastnilo sa ho 42 študentov SSOŠ Via Humana, ktorí vyzbierali 6 vriec odpadkov a poupratovali odrezky z ihličnatých stromov, ktoré boli spílené v rámci čistenia. Svojou účasťou sme aspoň sčasti pomohli životnému prostrediu, v ktorom žijeme. Uvedomili sme si, ako je dôležité chrániť a neznečisťovať si prostredie, v ktorom vyrastáme a žijeme.
Cashflow
Cieľ: Rozvíjať u žiakov ducha podnikavosti a vytvárať pravdivý obraz o podnikaní a podnikateľoch pod odborným vedením učiteľov a odborníkov z praxe, pod gesciou pedagóga – facilitátora.
Termín: 23. 05. 2013
Bolo 23. májové ráno, krátko pred ôsmou hodinou a študentky SSOŠ VIA HUMANA v Skalici so zvedavosťou čakali, čo sa bude diať. V rozvrhu čítali len krátky text: „Projektová aktivita CASHFLOW“. Začalo to úplne super, žiadne skúšanie po zápise do triednej knihy, namiesto toho si stanovili vlastné pravidlá, najlepšie z nich bolo: „Budeme sa odmeňovať“. Po vyplnení krátkej ankety o finančnej gramotnosti sme sa ponorili do tajomstva peňazí. Zo študentiek sa stali dvaja otcovia, jeden bohatý, druhý chudobný. Humorná scénka s ich výrokmi pobavila celú skupinu. Námetom bola kniha od Roberta Kiyosakiho a Sharon Lechterovej: „Bohatý otec, chudobný otec pre mladých“. Dobre naladení sme pokračovali v podnikateľskom brainstormingu, v hľadaní príležitostí, ako získať peniaze. No nie príliš oficiálne – v laviciach, ale pohodlne – na karimatkách a fit loptách. Každý dobrý nápad bol odmenený. Myšlienkami sme sa presunuli do rodín, do ich príjmov a výdavkov. Vykonali sme ich bilanciu, zhodnotili a nezabudli sme si pripomenúť, že hneď po získaní mesačných príjmov je potrebné minimálne 10 % odložiť. „Si tímový hráč?“ Na túto otázku sme dostali odpoveď v kvíze a nadšenie vládlo u väčšiny, ktorá zistila, že „ÁNO“. Po príjemnom sebapoznaní sme sa vrhli do hry CASHFLOW, kupovali sme aktíva v „MALÝCH OBCHODOCH“, „VEĽKÝCH OBCHODOCH“. Keď prišla karta „NICOTNOSTI“ bolo každému jasné, že z mesačného príjmu odchádzajú peniaze nenávratne preč. Jeden mesiac sme boli úspešnejší, výhodne sme predali akcie a inokedy sme zase prišli o prácu a výdavky sa zvýšili. No najviac sme „poľovali“ na obchody, pri ktorých sme získali pasívne príjmy. Čím viac, tým lepšie. S dobrým pocitom, že vieme úspešne investovať, sme zakončili túto perfektnú hru. Vyučovacia hodina končí zvonením, ale my sme projektovú aktivitu ukončili ekonomickou bájkou. Usmiate tváre študentiek a ich potlesk hovoril o tom, že aj ekonomika môže byť zábavná.
Nástrahy práce v zahraničí
Cieľ: Oboznámiť žiakov s nebezpečenstvami, s ktorými sa môžu stretnúť pri plánovaní a realizácii brigád v zahraničí..
Termín: 03. 06. 2013
Cieľom preventívnej prednášky pod názvom „NÁSTRAHY PRÁCE V ZAHRANIČÍ“ je oboznámiť žiakov s možnosťami výskytu negatívnych javov pri hľadaní si práce a počas práce v zahraničí. Súčasťou je taktiež oboznámenie s činnosťami, pomocou ktorých sa negatívam možno vyhnúť a prípadne činnosťami, ktoré napomôžu pri riešení už vzniknutých problémov.
Preventívnu prednášku realizovala Slovenská katolícka charita pod názvom projektu „Pomoc obetiam obchodovania s ľuďmi“ na tému: Obchodovanie s ľuďmi – novodobé otroctvo.
Prednáška sa uskutočnila v čase, kedy si žiaci hľadajú letné brigády a je potrebné ich aj v tomto smere vzdelávať.
Ochrana podnikateľských informácií
Cieľ: Oboznámiť žiakov študijného odboru informatika a informačné systémy s odbornou témou v rámci ochrany, zabezpečenia a únikov informácií prostredníctvom odborníka z praxe. Cieľom odborníka z praxe bolo oboznámiť žiakov s odbornými informáciami v oblasti informačných technológií.
Termín: 06. 06. 2013
Prvá skupina pozostávala zo žiakov 1. a 2. ročníka daného študijného odboru a témami boli: zabezpečenie sociálnych sietí, sociálne inžinierstvo, úniky informácií a úmyselné útoky na informačné systémy s príkladmi z praxe.
Druhá skupina pozostávala zo žiakov 3. ročníka daného študijného odboru a témami boli: prístupové systémy, prístupové práva a šifrovanie s praktickými príkladmi z praxe.
Prednáška bola veľmi zaujímavá a vyžiadala si následnú diskusiu.
Malá maturita
Cieľ: Skúška z praktickej časti v oblasti poskytovania gastronomických služieb žiakov študijného odboru služby v cestovnom ruchu „MALÁ MATURITA“. Test a prezentácia medzinárodnej kuchyne.
Termín: 11. 06. 2013
Dňa 11. 06. 2013 sa v priestoroch strednej školy Via Humana uskutočnila prezentácia praktických zručností z oblasti poskytovania gastronomických služieb v rámci služieb v cestovnom ruchu prostredníctvom vyučovacieho predmetu Kultúra gastronómie, v študijnom odbore služby v cestovnom ruchu.
Cieľom praktickej prezentácie bolo zhrnutie teoretických a praktických zručností žiakov pre dvojročný predmet Kultúra gastronómie. Úlohou žiakov bolo vybrať si, pripraviť a prezentovať jedlá cudzej kuchyne.
Žiaci I.B si vybrali taliansku kuchyňu a žiaci z II.B si vybrali česko-slovenskú kuchyňu. Každá trieda žiakov si vybrala jednotlivé chody jedál, ktoré v priebehu dňa pripravili a podávali. Chody z obidvoch kuchýň pozostávali z predjedla, polievky, hlavného jedla, dezertu, ale i podávania nápojov – aperitívu a nealko nápojov. Jednotlivé chody boli typické pre danú cudziu kuchyňu. Pred podávaním jednotlivých chodov žiaci museli obstáť i v teoretickej časti, kde ich čakal písomný test, ktorý pozostával z 15-tich otázok, na ktoré mali žiaci formou krúžkovania a dopisovania odpovedať. Na test im bola určená jedna vyučovacia hodina, t. j. 45 min. Po teste nasledovala prezentácia cudzej kuchyne vo forme powerpointovej prezentácie, ktorú si pripravili opäť žiaci z I.B a II.B. Po prezentácii nasledovalo podávanie jednotlivých chodov, ktoré boli servírované pre skúšajúcu komisiu, ktorá bola zostavená z pani riaditeľky a učiteľského zboru. Po podávaní chodov nasledovala separácia inventára i poupratovanie učebne hotelierstva. Po ukončení praktickej prezentácie boli žiakom oznámené výsledky z písomného testu, ale i z praktickej prípravy jedál vybranej cudzej kuchyne. Osvedčenie o vykonaní praktickej skúšky z oblasti gastronomických služieb v cestovnom ruchu bude žiakom odovzdané spolu s vysvedčením na konci školského roka, ktoré bude zároveň pre nich dokladom o praktickej spôsobilosti v oblasti gastronómie.
Exkurzia viedeň
Cieľ: Odborná exkurzia do Technického múzea vo Viedni zameraná na prepojenie teoretických vedomostí s praktickými cvičeniami prostredníctvom vlastného experimentu.
Termín: 11. 06. 2013
Odbornej exkurzie sa zúčastnili žiaci odboru informatika a informačné systémy /I.C, II.C, III.C/. Žiaci si prostredníctvom vlastného experimentu mohli preveriť svoje získané teoretické vedomosti a overiť si ich tak v praxi. Návšteva múzea bola pre žiakov veľmi prínosná, mohli si vyskúšať rôzne fyzikálne javy, získať prehľad o nových i starých informačných technológiách.
Sociálno-psychologický výcvik
Cieľ: Sociálno-psychologická interakcia.
Termín: 03. 09. 2013 – 05. 09. 2013
Poslaním sociálno-psychologického výcviku je poznávanie seba a ostatných členov novej skupiny a tým vytvoriť čo najlepšie predpoklady pre bezpečnú a harmonickú skupinu, podporujúcu všetkých svojich členov.
Cieľom je odhaliť vzťah medzi vnútornými problémami a ťažkosťami, ktoré máme v styku s ľuďmi. Výcviková skupina však nie je tým miestom, kde by sa osobné problémy mali riešiť. Jej význam spočíva v tom, že jej člen získava hlbší pohľad do svojho sociálneho pôsobenia a dozvedá sa tak, ako jeho správanie pôsobí na druhých ľudí. Primárnym cieľom sociálno-psychologického výcviku je dosiahnuť, aby sa jeho absolventi dopracovali k takým zmenám svojho sociálneho správania, ktoré by im umožnili, aby boli v sociálnych situáciách úspešnejší.
Daná aktivita je v každom školskom roku určená pre žiakov 1. ročníka a na základe dobrých výsledkov jej realizácie mala by sa realizovať i po skončení projektu.
Akadémia® & vapac®
Cieľ: Cieľom odbornej exkurzie na veľtrh vysokých škôl pod názvom „Štúdium a kariéra idú ruka v ruke na medzinárodnom veľtrhu Akadémia® & Vapac®“ je poznávanie vysokých škôl a podmienok prijatia na jednotlivé vysoké školy.
Termín: 09. 10. 2013
Daná aktivita má za cieľ umožniť budúcim absolventom štúdia na strednej škole SSOŠ Via Humana pokračovať v štúdiu na vysokej škole. Odborná exkurzia mala pomôcť v prehľade a vo výbere vysokej školy a zorientovať sa na tzv. trhu VŠ v danom školskom roku a získať prehľad v ponuke študijných odborov, ktoré vysoké školy ponúkajú pre nasledujúci školský rok.
Daná aktivita bola určená predovšetkým pre žiakov 4. ročníka, ktorí v danom školskom roku majú možnosť poslať si prihlášky na vysoké školy.
Efektívne učenie
Cieľ: Vysvetliť žiakom zásady efektívneho učenia ako základu pre efektívne využitie času a časové plánovanie.
Termín: 18. 10. 2013
Cieľom odborného semináru pod názvom „Efektívne učenie“ bolo žiakom prezentovať techniky a metódy efektívneho učenia a tak zároveň zlepšiť ich spôsob vzdelávania a samoštúdia a tak zároveň zlepšiť adaptačný proces na vzdelávanie v SŠ. Zároveň žiaci aplikovali vybrané techniky v praxi. Žiaci boli zároveň oboznámení i s najčastejšími chybami, ktorých sa môžu bežne dopúšťať pri učení, čo má za následok učebné výsledky, ktoré nie sú adekvátne ich schopnostiam a možnostiam. Táto aktivita bola určená žiakom prvých ročníkov.
Veľvyslanectvo japonsko
Cieľ: Oboznámenie sa s rozdielnosťami krajín.
Termín: 18. 10. 2013
Realizácia danej aktivity prebiehala počas vyučovacieho procesu žiakov formou odbornej prednášky.
Prostredníctvom odbornej prednášky oficiálneho zástupcu veľvyslanectva Japonského cisárstva boli žiaci oboznámení s aktuálnym dianím v krajine, s hospodárstvom a kultúrnymi špecifikami danej krajiny. Žiaci sa zapojili do diskusie, zaujímali ich kultúrne odlišnosti krajiny, napr. oslava sviatkov, Vianoc, Nového roku a podobne.
Žiaci si mohli prakticky vyskúšať kaligrafiu, kedy prednášajúca spolu s nimi písala rozličné slová, prevažne mená žiakov.
Výživové doplnky
Cieľ: Oboznámiť o problematike výživových doplnkov žiakov študijného odboru výživa a šport, pre ktorých je daná téma podstatná pre ich odbornú orientáciu v oblasti športovej výživy.
Termín: 20. 11. 2013
Realizácia danej aktivity prebiehala počas vyučovacieho procesu žiakov formou odbornej prednášky. Prostredníctvom odbornej prednášky odborného pracovníka – zástupcu firmy KOMPAVA pani Ž. Komorechovej a M. Minárecha sa žiaci študijného odboru výživa a šport oboznámili s výživovými doplnkami určenými pre športovcov i nešportovcov a ich potrebe pri zostavovaní tréningového plánu športovca.
Žiaci sa zapojili do diskusie, zaujímali ich vplyvy jednotlivých výživových doplnkov na ich organizmus a ich využitie v praxi.
Stop fajčeniu
Cieľ: Vysvetliť žiakom účinky fajčenia na ľudský organizmus.
Termín: 10. 12. 2013
Cieľom odborného semináru pod názvom „Stop fajčeniu“ bolo žiakom vysvetliť účinky fajčenia na ľudský organizmus. Formou prednášky žiaci dostali základné informácie o účinkoch cigariet na človeka i ľudí, ktorí sa nachádzajú v zafajčenom prostredí. V rámci diskusie žiaci konfrontovali svoje názory o fajčení s objektívnymi, vedecky dokázanými informáciami, ktoré odprezentovala pani Dvouletá z Regionálneho úradu verejného zdravotníctva – odbor hygieny. Žiaci hravým a názorným spôsobom otestovali „čistotu“ svojich pľúc. Aktivita bola určená pre žiakov 2. ročníkov.
Nové trendy v marketingu
Cieľ: Rozvíjať u žiakov ducha podnikavosti a vytvárať pravdivý obraz o podnikaní a podnikateľoch pod odborným vedením učiteľov a odborníkov z praxe, pod gesciou pedagóga – facilitátora.
Termín: 18. 12. 2013
Žiaci sa dozvedeli o nových trendoch v marketingu v oblasti digitalizácie – aplikáciách v online svete marketingu, ich využití prostredníctvom banerov, googlu, social marketingu – Facebooku, Twitteru, Pinterestu, Youtubu, Skype, blogov, virálneho marketingu a virálnej slučky. Taktiež o možnostiach a výhodách uplatnenia nových technológií. Vysvetlili na rôznych príkladoch z praxe využitie marketingových kanálov v rôznych oblastiach podnikania.
Svoje teoretické vedomosti z oblasti marketingu si študenti mohli touto formou prepojiť s praktickými poznatkami a skúsenosťami prednášajúcich, ktorí ich inšpirovali k nápaditosti, kreativite, tvorivosti a flexibilite, ktoré môžu aj v marketingu využiť vďaka rozmachu rôznych aplikácií v mobilnej komunikácii.
Psychológia športu
Cieľ: Cieľom odbornej prednášky je uviesť do problematiky psychológie športu žiakov študijného odboru výživa a šport, pre ktorých je daná téma podstatná pre ich odbornú orientáciu v oblasti športového výkonu a prípravy naň.
Termín: 27. 01. 2014
Jedná sa odprednášanie preberanej témy zo strany externého odborníka, ktorý je na jednej strane žiadaným prednášajúcim odborníkom v tejto oblasti a na druhej strane je tiež absolventom našej školy. Jedná sa o Adama Truhlářa. Táto spolupráca poukazuje nielen na spoluprácu školy s odborníkmi z praxe, ale i na spoluprácu medzi školou a jej absolventami.
Finančný deň
Cieľ: Rozvíjať u žiakov ducha podnikavosti a vytvárať pravdivý obraz o podnikaní a podnikateľoch pod odborným vedením učiteľov a odborníkov z praxe, pod gesciou pedagóga – facilitátora.
Termín: 18. 02. 2014
Žiaci druhého a tretieho ročníka odboru výživa a šport absolvovali „tréning“ počas Finančného dňa. Vstupné testy ukázali určité rezervy. Štvorhodinový tréning začal rozcvičkou o bankách, vkladoch, úveroch a inflácii. Zistili, že nie je jedno, či ich vklad bude úročený ročne, polročne alebo štvrťročne. Pri úveroch boli nastavené prekážky: „Ktorý úver je najvýhodnejší?“
Aby bol tréningový program bohatý a motivačný, po prvom polčase pokračovali s odmeňovaním – nastúpila mzda. Zaslúžil si ju ten, kto vyrábal papierové škatuľky.
Museli vypočítať to, čo dostanú ako odmenu – hrubú a čistú mzdu a samozrejme odvody a dane, ktoré sa odvádzajú. Mzdu mali vyplatenú v eurách, aj keď čokoládových. Záver finančného tréningu, ktorý nebol o svaloch, končil opäť testovaním. Pravda je, že sa výkony športovcov poriadne zlepšili, zrejme bola zvolená dobrá taktika.
Začíname rozhodovať o európe
Cieľ: Oboznámiť žiakov maturitného ročníka o ceste k demokracii a integračnom procese SR a EÚ.
Termín: 15. 04. 2014
Odborná prednáška sa konala v rámci aktivity č. 2.1: Formovanie podnikavosti žiakov – jeden z hlavných cieľov vzdelávacej stratégie školy.
Prednášajúci z Centra pre Európsku politiku oboznamoval žiakov maturitného ročníka o 25-ročnej ceste Slovenska k demokracii. Súčasťou bolo oboznámenie o integračnom procese SR do Európskej únie pri príležitosti 10. výročia vstupu a 5 rokov od zavedenia eura a o nevyhnutnosti rozhodovania sa a vplyvu na činnosť medzinárodných orgánov občanmi jednotlivých členských krajín aj prostredníctvom volieb do Európskeho parlamentu. Prednáška sa konala aj s následnou diskusiou.